Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema binnen de Nederlandse samenleving. Zowel bedrijven als particulieren zoeken naar mogelijkheden om hun ecologische voetprint te beperken. Denk aan consumenten die overstappen op een elektrische warmtepomp, in plaats van een cv-ketel op gas. Of denk aan particulieren die het dak van hun woning voorzien van een groot aantal zonnepanelen, gecombineerd met een elektrische auto voor de deur. Het zijn stappen die je ook als ondernemer kunt zetten. Duurzamer ondernemen omvat echter meer dan het gebruik van zonnepanelen en het aanschaffen van een elektrisch wagenpark. Op welke manier zet jij in op het thema duurzaamheid? Dit artikel vertelt je meer over de mogelijkheden die je als ondernemer hebt.
Start met het bepalen van een strategie voor de lange termijn
Een belangrijke eerste stap om duurzamer te ondernemen is het vaststellen van een strategie voor de lange termijn. Wat zijn de uitdagingen die je binnen de sector tegenkomt? Op welke manier maak je als organisatie het verschil voor de consument? Wat zijn voor jouw doelgroep redenen om voor een bepaald product te kiezen? Welke grondstoffen worden gebruikt bij de productie van deze producten? Op basis van de antwoorden op dergelijke vragen kun je doelgericht voor verduurzamende maatregelen zorgen. Het vormt de basis van de duurzaamheidsstrategie van jouw bedrijf.
Werk vanuit deze strategie naar concrete doelen
Wanneer je de duurzaamheidsstrategie hebt uitgewerkt is het zaak om duidelijke, haalbare doelen voor jezelf te stellen. Welke prestaties wil je de komende maanden neerzetten op het gebied van duurzaamheid? Concreet kan dit betekenen, dat je het verbruik van schadelijke grondstoffen terug wilt dringen. Stel deze doelen niet alleen voor de korte termijn, maar richt je ook op een langere termijn.
Tip: vergeet deze doelen en de prestaties die je gaandeweg neerzet niet te delen via je sociale kanalen en website. Consumenten hechten steeds meer waarde aan de wijze waarop organisaties inzetten op het thema duurzaamheid.
Evalueer de prestaties die je neerzet
Tijd om aan de slag te gaan! Evalueer de prestaties die je door de tijd heen neerzet regelmatig. Is het gelukt bepaalde doelen te halen, of liep je onderweg tegen onvoorziene uitdagingen aan? Hoe groot is de impact van de keuzes die je gemaakt hebt in je duurzaamheidsstrategie op de kosten die je als organisatie maakt? Hoe reageert de consument op deze strategie en je nieuwe manier van werken?